CHIPTUNING VOOR JE AUTO
WAT IS CHIPTUNING?
Met Chiptuning passen we de software in de Engine Control Unit (ECU) van een auto aan om de prestaties van de motor te verbeteren. De ECU beheert cruciale motorfuncties zoals brandstofinjectie, turbodruk en ontstekingstijdstip. Door deze instellingen te optimaliseren, laten we de motor efficiënter werken, wat resulteert in meer vermogen en koppel. Dit proces zorgt voor een betere acceleratie, soepelere rijervaring en vaak ook tot een beter brandstof verbruik.
HOE WERKT JE AUTO CHIPPEN?
Met Chip tuning verbinden we een speciale laptop en programmeer-apparaat met de ECU om toegang te krijgen tot de software. Vervolgens passen we de instellingen aan met behulp van een aangepaste mapping- of tuningfile. De wijzigingen verbeteren de manier waarop de motor functioneert, wat resulteert in een betere prestatie.
VOORDELEN VAN CHIP TUNING VOOR JE AUTO
- Verbeterd Vermogen en Koppel: Dankzij de aangepaste software kan de motor meer vermogen en koppel leveren.
- Betere Rijervaring: Snellere respons op het gaspedaal en soepelere acceleratie.
- Optimalisatie voor Specifieke Behoeften: De tuning kan worden afgestemd op individuele voorkeuren en rijomstandigheden.
BEREKEN HIER JE VERMOGENSWINST
WAT KOST CHIPTUNING?
De kosten van chiptuning variëren, afhankelijk van het gewenste stage-niveau en de mate van tuning:
Stage 1: Dit omvat een basistuning van de motor voor een prijs van €299,-. Als je ook de transmissie wilt laten tunen, komt de prijs op €499,-
Stage 2: Deze geavanceerdere tuning kost €399,- voor alleen de motor, en als je de transmissie erbij wilt laten tunen, is de totaalprijs €550,-
HOE LANG DUURT CHIPTUNING?
- Het chiptunen zelf duurt doorgaans van 2 tot 4 uur. Dit is afhankelijk van of we de ECU moeten uitbouwen of rechtstreeks via de OBD-stekker kunnen aansluiten. Bij het uitbouwen van de ECU kan de tuning langer duren, terwijl een directe aansluiting via de OBD-stekker meestal sneller verloopt. In beide gevallen zorgen we ervoor dat de softwareparameters nauwkeurig worden geoptimaliseerd voor betere prestaties van je auto.
WAT IS STAGE 1 CHIPTUNING?
Stage 1 chiptuning is de eerste stap in het verbeteren van de motorprestaties via softwareaanpassingen in de Engine Control Unit (ECU). Hierbij worden de parameters van de ECU geoptimaliseerd om de motor efficiënter te laten werken. Het proces richt zich voornamelijk op het verhogen van het vermogen en het koppel van de motor binnen de veiligheidsmarges die door de fabrikant zijn gesteld. Stage 1 chiptuning vereist meestal geen fysieke wijzigingen aan de motor of andere onderdelen van de auto. Hierdoor is het een relatief eenvoudige, kosteneffectieve manier om de prestaties en rijervaring van je voertuig te verbeteren.
WAT IS STAGE 2 CHIPTUNING?
Stage 2 chiptuning gaat verder dan Stage 1 en omvat naast softwareaanpassingen ook fysieke upgrades aan de auto. Naast het optimaliseren van de Engine Control Unit (ECU) wordt vaak een verbeterd uitlaatsysteem. Zo kan er bijvoorbeeld een downpipe of sportuitlaat en soms een verbeterd luchtinlaatsysteem worden geïnstalleerd. Deze hardware-upgrades, in combinatie met geavanceerde tuning van de software, zorgen voor een verdere toename in vermogen en koppel. Stage 2 tuning vereist vaak grotere aanpassingen en is daarom iets kostbaarder, maar levert ook aanzienlijk betere prestaties op. Dit type tuning is ideaal voor degenen die maximale prestaties uit hun auto willen halen.
DE VOORDELEN VAN JE AUTO CHIPPEN
-
Verhoogd Vermogen en Koppel: Stage 1 tuning zorgt voor een merkbare toename van het vermogen en het koppel van de motor, wat resulteert in betere acceleratie en rijprestaties.
-
Betere Gasrespons: De auto reageert sneller op het gaspedaal, wat zorgt voor een soepelere en directere rijervaring.
-
Geen Fysieke Aanpassingen Nodig: In tegenstelling tot latere stadia van tuning, vereist Stage 1 doorgaans geen fysieke modificaties aan de motor of andere onderdelen. Daardoor is het een eenvoudige en kosteneffectieve optie.
-
Verbeterde Brandstofefficiëntie: Bij normaal rijgedrag kan Stage 1 tuning leiden tot een efficiënter brandstofverbruik door optimalisatie van de motorprestaties.
-
Veiligheidsmarges: Stage 1 tuning blijft binnen de veilige toleranties die door de fabrikant zijn vastgesteld. Daardoor blijven de betrouwbaarheid en levensduur van de motor behouden.
IS HET AAN TE RADEN OOK DE AUTOMATENBAK VAN JE AUTO TE TUNEN?
Ja, het is zeker aan te raden om ook de transmissie te tunen als je de motor van je voertuig laat chippen. Dit heeft verschillende voordelen:
-
Verbeterde Afstemming op Verhoogde Motorprestaties: Wanneer de motor meer vermogen en koppel produceert na een chiptuning, kan de standaardtransmissie-instellingen inadequaat worden. Transmissietuning zorgt ervoor dat de schakelpunten en -gedrag worden aangepast om optimaal gebruik te maken van het verhoogde motorvermogen. Dit leidt tot een meer harmonieuze en efficiënte werking tussen motor en transmissie.
-
Soepeler Schakelen: Door de transmissie te tunen, kun je ervoor zorgen dat het schakelen soepeler verloopt, wat het rijcomfort verhoogt. Dit is vooral belangrijk bij automatische versnellingsbakken waar schakeltiming cruciaal is voor zowel prestaties als comfort.
-
Voorkomen van Slijtage: Met een krachtigere motor kan een niet-aangepaste transmissie sneller slijten vanwege de verhoogde belasting. Transmissietuning helpt de slijtage te verminderen door ervoor te zorgen dat de transmissiecomponenten effectiever werken en beter omgaan met het extra vermogen.
-
Verhoogde Duurzaamheid: Door zowel motor als transmissie te tunen, zorg je voor een uitgebalanceerd systeem dat de duurzaamheid van het voertuig ten goede komt. De transmissie wordt aangepast om het extra vermogen op een betrouwbare manier te verwerken.
-
Betere Rijervaring: Een getunede transmissie reageert sneller en nauwkeuriger, wat bijdraagt aan een meer responsieve en plezierige rijervaring. Vooral bij sportief rijden wordt het verschil merkbaar, met snellere en scherpere reacties op input van de bestuurder.
Het is dus zowel voor de prestaties als voor de lange termijn betrouwbaarheid en comfort aan te raden om bij een motorchiptuning ook de transmissie te laten afstellen.
IS CHIPTUNING LEGAAL?
- In Nederland is chip tuning legaal, mits het voertuig voldoet aan de wettelijke eisen voor emissies en veiligheid. Na tuning moet de auto de APK-keuring kunnen doorstaan en mogen de emissiewaarden niet boven de limieten uitkomen.
MOGELIJKE RISICO'S EN NADELEN
- Garantie: Fabrieksgaranties kunnen vervallen na chip tuning.
- Motorstress: Verhoogde belasting kan de levensduur van de motor beïnvloeden als de tuning niet correct is uitgevoerd.
- Verzekering: Verzekeringspremies kunnen stijgen, of de dekking kan veranderen.
HET IS ALTIJD MOGELIJK OM DE TUNING ONGEDAAN TE MAKEN
Chiptuning kan doorgaans worden teruggedraaid, zodat je auto kan worden hersteld naar de originele fabrieksinstellingen. Dit houdt in dat de oorspronkelijke software van de Engine Control Unit (ECU) opnieuw wordt geladen, waardoor de motor terugkeert naar zijn standaardprestaties.
Dit kan nuttig zijn bij het verkopen van de auto of als je naar de dealer moet voor een update of servicebeurt en wilt voorkomen dat de aanpassingen worden opgemerkt. Wij bewaren altijd je originele softwarebestand, zodat het gemakkelijk opnieuw kan worden geïnstalleerd wanneer dat nodig is.
DEZE OPTIES KUNNEN WE OOK VOOR JE UITVOEREN
- Adblue deactiveren
- Catalyst heating
- Cylinder on demand
- DTC verwijderen
- EGR klep deactiveren
- Exhaust Flap Control
- Hard Rev Cut
- Hot Fix Start
- Lambda deactiveren
- Launch Control
- Left Foot Braking
- Pops and Bangs
- Power on R button
- Power on Sport Button
- Start Stop Deactiveren
- Swirl Flaps
- TVA uitschakelen
- V Maxx verwijderen
WAT KLANTEN OVER ONS ZEGGEN
De kracht van klantrecensies
Bij Wrap&Go koesteren we onze klantenrecensies en zijn we er trots op dat we kunnen zeggen dat onze klanten voor ons spreken. We waarderen het vertrouwen dat onze klanten in ons stellen en vinden het geweldig om te horen hoe tevreden ze zijn met onze diensten. Onze klanten delen graag hun ervaringen en het resultaat van de chiptuning van hun voertuig.
Echte verhalen van tevreden klanten
Wij geloven dat klantenrecensies een krachtige manier zijn om een idee te krijgen van wat je kunt verwachten wanneer je voor Wrap&Go kiest. Onze klanten vertellen over de kwaliteit van ons vakmanschap, de aandacht voor detail en het feit dat we altijd streven naar perfectie. Hun woorden spreken luider dan de onze, en we moedigen je aan om hun verhalen te lezen om een beter beeld te krijgen van wat we, bijvoorbeeld op gebied van chiptuning, te bieden hebben.
Onze belofte aan jou
Klanttevredenheid is onze hoogste prioriteit, en we streven ernaar om elke klant blij en tevreden de deur uit te laten gaan. Dus, als je wilt weten hoe onze klanten hun ervaring met Wrap&Go hebben ervaren, neem dan gerust een kijkje bij onze recensies. Hun eerlijke feedback is voor ons van onschatbare waarde.
VEELGESTELDE VRAGEN CHIPTUNING
- Zitten er kosten aan het terug zetten van de originele files?
Voor OBD-tuning rekenen we geen kosten voor het terugzetten van de originele bestanden, omdat dit via de OBD-stekker eenvoudig kan worden gedaan. Als we de ECU echter moeten uitbouwen om de fabrieksinstellingen te herstellen, brengen we €95 in rekening. Deze kosten dekken het extra werk en de tijd die nodig is om de ECU fysiek te verwijderen, opnieuw te programmeren en terug te plaatsen.
- Kan ik de originele chip terugplaatsen nadat mijn auto is getuned?
Ja, in de meeste gevallen kunnen we de originele software van de Engine Control Unit (ECU) terugplaatsen nadat je auto is getuned. We maken een back-up van de originele fabrieksinstellingen voordat we aanpassingen doen, zodat de oorspronkelijke software gemakkelijk kan worden hersteld als je de tuning wilt terugdraaien. Dit kan nuttig zijn bij de verkoop van de auto of bij bepaalde onderhoudsbeurten. Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe we dit proces bij jouw auto kunnen toepassen.
- Zal chip tuning mijn verzekeringspremie beïnvloeden?
Ja, chiptuning kan je verzekeringspremie beïnvloeden. Verzekeringsmaatschappijen beschouwen chiptuning vaak als een verhoging van het risico omdat de motorprestaties worden veranderd. Dit kan leiden tot een hogere premie of aanvullende voorwaarden. Het is belangrijk om je verzekeringsmaatschappij op de hoogte te brengen van de aanpassingen aan je voertuig om te voorkomen dat je dekking wordt geweigerd bij een schadeclaim. Door vooraf transparant te zijn over de wijzigingen, kunnen onverwachte problemen met de verzekering worden vermeden.
- Kan ik zelf mijn auto chip tunen?
Hoewel er tools en software beschikbaar zijn waarmee je zelf je auto kunt chiptunen, wordt het sterk afgeraden zonder voldoende kennis en ervaring. Chiptuning vereist een diepgaand begrip van de motortechniek en de Engine Control Unit (ECU). Onjuiste aanpassingen kunnen leiden tot schade aan de motor of versnellingsbak en het brandstofverbruik negatief beïnvloeden. Daarnaast kunnen veiligheidsrisico's ontstaan als kritieke instellingen verkeerd worden geconfigureerd. Daarom is het altijd beter om dit soort werk aan professionele tuners over te laten, die de nodige expertise en apparatuur hebben om de tuning veilig en effectief uit te voeren.
- Zal chiptuning mijn garantie op mijn auto beïnvloeden?
Ja, chiptuning kan de fabrieksgarantie op je auto beïnvloeden. Veel autofabrikanten beschouwen elke wijziging aan de Engine Control Unit (ECU) als een reden om de garantie te laten vervallen, vooral als de wijzigingen buiten de officiële specificaties vallen. Het is belangrijk om de garantievoorwaarden van je autofabrikant te controleren voordat je besluit tot chiptuning. Wij kunnen altijd de originele bestanden terug zetten op de ECU voordat je bijvoorbeeld naar de dealer gaat.
- Kan chip tuning schade veroorzaken aan mijn motor?
Door chiptuning krijgt de motor meer trekkracht en vermogen. Een goede tuner zorgt ervoor dat deze waarden binnen de toleranties van de autofabrikant blijven. Verkeerd gebruik van de (getunede) motor kan echter schade aan de motor veroorzaken. - Hoeveel vermogenswinst kan ik verwachten na chip tuning?
De vermogenswinst na chiptuning ligt gemiddeld tussen de 15 en 20%, afhankelijk van het type motor en de staat van de auto. Auto's met een turbomotor ervaren meestal de grootste winst, omdat de aanpassing van turbodruk in combinatie met andere optimalisaties een aanzienlijke verbetering van vermogen en koppel oplevert. Niet-turbomotoren profiteren ook van tuning, maar de toename is vaak minder uitgesproken. De exacte winst varieert per voertuig en hangt af van de specifieke software- en hardware-aanpassingen die worden uitgevoerd.
Wil je een indicatie van de verwachte vermiogens winst? Stuur ons een mail