Waarom het wrappen van een witte auto meer kost dan een zwarte

Het wrappen van een auto is een populaire manier om de kleur van je auto te veranderen en tegelijkertijd de originele lak te beschermen. Echter, de kosten voor het wrappen kunnen variëren afhankelijk van de lak kleur van de auto. Vooral bij lichte of felle kleuren zoals wit, zilver, geel, rood en blauw kunnen de kosten hoger uitvallen in vergelijking met donkere kleuren zoals zwart of grijs. In dit blog leg ik gedetailleerd uit waarom dat zo is.

1. Zichtbaarheid van kieren

Lichte auto kleuren hebben de eigenschap dat ze kleine kieren en ruimtes tussen panelen duidelijker laten zien dan donkere kleuren. Bij het wrappen van een lichte kleur auto moet je extra opletten om ervoor te zorgen dat je ver genoeg naar binnen wrapt om er voor te zorgen dat je nergens meer de originele lak kleur meer ziet.

Lees hier algemene info over auto wrappen.

2. Meer tijd voor precisie

Het wrappen van een lichte kleur auto kost veel meer tijd omdat we verder naar binnen wrappen dan bijvoorbeeld bij een zwarte auto. Dit werk is veel naukeuriger.

Bij een zwarte auto kunnen we op de randen de folie zoals we dat noemen, koud afsnijden, dit houd in dat we de folie niet om de rand heen hoeven te vouwen voor een onzichtbare afwerking omdat je de zwarte lak niet door de kieren heen ziet. Bij wit is dit echter anders. Hier moeten we de wrap folie om alle randen en naden heen vouwen om volledige dekking te krijgen.

3. Veel demontage werk

Bij een witte auto komt veel montagewerk kijken om een perfecte wrap te realiseren. Omdat witte lak sterk contrasteert met de meeste folie kleuren, moet alles nauwkeurig worden afgewerkt om te voorkomen dat er ergens nog witte randen zichtbaar blijven.

Dit betekent dat onderdelen zoals bumpers, handgrepen, spiegels, lampen en raamlijsten gedemonteerd worden, zodat de folie overal strak kan worden aangebracht en volledig doorloopt. Dit extra werk zorgt voor een perfecte afwerking en voorkomt dat de originele kleur door kieren of naden zichtbaar blijft.

Hoewel dit proces meer tijd kost, levert het wel het beste resultaat op. Bij een zwarte (Lees: donkere lak kleuren) auto is dit minder noodzakelijk, maar bij een lichte lakkleur is deze aanpak essentieel voor een hoogwaardige en perfecte wrap.

4. Kies de ideale lakkleur voor wrappen. Zwart!

We kunnen iedere auto met elke lakkleur wrappen maar de meest ideale lakkleur is toch zwart. Zwarte auto’s bieden een solide achtergrond die de wrapkleur perfect weergeeft en minder zichtbaarheid van kieren mogelijk maakt. Hierdoor kan de wrap folie op zwarte auto’s sneller en efficiënter worden aangebracht, wat de kosten lager houd dan bij een lichte lakkleur zoals wit of zilver. Dus heb je nog de keuze bij het bestellen van je nieuwe auto, ga dan altijd voor een zwarte!

Heb je toch al je auto met een andere lakkleur besteld, geen ramp wij maken alsnog een plaatje van jouw auto, het kost alleen iets meer. 

Lees hier meer over onze prijzen en lees hier hoe wordt de prijs van een auto wrap bepaald.

5. Wel of geen binnenkant deuren en sponningen laten wrappen

Het grootste voordeel van het wrappen van de binnenkanten is dat de originele lakkleur volledig verdwijnt, waardoor de wrap een nóg strakker en luxer resultaat geeft. Vooral bij auto’s met een lichte originele kleur, zoals wit of zilver, voorkomt dit dat er contrasten zichtbaar blijven bij openstaande deuren. Dit maakt de transformatie compleet en geeft een exclusieve uitstraling.

Het wrappen van de sponningen en binnenkanten brengt echter nog meer extra uren en kosten met zich mee, omdat dit een arbeidsintensief proces is. Deuren en deurpanelen moeten gedemonteerd worden om de folie moet met grote precisie aan te brengen.

Wil je de meest complete look? Dan is deze optie zeker het overwegen waard.

nl_NL